Leerproblemen

Kinderen met leerproblemen kunnen moeilijkheden ondervinden met lezen, spelling en/of rekenen. Logopedische therapie richt zich op het niveau waar het kind vastloopt, zodat we samen stap voor stap vooruitgang kunnen boeken.

Praktijkvoorbeeld: T. is een meisje uit het derde leerjaar en wordt aangemeld vanwege rekenproblemen. In de klas leren ze nu hoofdrekenen tot 1000 maar T. heeft het hoofdrekenen tot 100 nog niet onder de knie. In de logopedie zullen we eerst oefenen met hoofdrekenen tot 100, ook al is de klas reeds verder. Zodra dit goed gaat, kunnen we verder met rekenen tot 1000! T. is opgelucht en krijgt door deze succeservaringen weer vertrouwen in zichzelf.

Pas als deze problematiek hardnekkig blijft ondanks intensieve logopedische begeleiding, als de achterstand t.o.v. leeftijdsgenootjes groot is én er geen duidelijke oorzaak is, kan er gesproken worden van een leerstoornis (dyslexie, dysorthografie en/of dyscalculie). Attesten voor dyslexie, dysorthografie en/of dyscalculie worden dan ook enkel na grondig onderzoek en overleg met alle betrokken partijen uitgeschreven.